Trøndelag, krigen og rettsstaten

Trøndelag, krigen og rettsstaten

På Justismuseet har vi flere unike opplegg knyttet til andre verdenskrig. Hva skjedde med rettssikkerheten under nazismens totalitære system? Var landssvikeroppgjøret en rettsstat verdig? Kan du lage propaganda? Les mer om alle våre opplegg, inkludert det populære samarbeidet med Jødisk museum Trondheim.

Kort fortalt

Vi skreddersyr et besøk for dere! Velg fra 1 til 2 timers besøk, mellom omvisning, propagandaproduksjon og evt. et besøk på Jødisk museum. Opptil flere grupper per dag, lunsjrom kan lånes. Se de ulike variantene under for priser.

I vårt undervisningsopplegg kan elever håndtere ekte objekter fra krigen. Foto: Justismuseet

Alternativ 1: Bruddet med rettsstaten

Foto: krigsutstillingen, verktøy bruk av Rinnanbanden.

Kort fortalt om besøket:

Elever får besøke vår krigsutstilling, håndtere ekte objekter fra krigen, og delta i en dialogbasert omvisning. Bruddet med rettsstaten kan fåes alene, i kombinasjon med Propaganda, og inngår i pakketilbudet med Jødisk museum.

Varighet: ca. 1 time
Pris: 750,- per gruppe på maks 30 stk. Mindre grupper eller spesielle behov, ta kontakt.

Hva skjedde med rettssikkerheten under nazismens totalitære styresett? 9. april var starten på fem år uten rettsstaten Norge. Hvilke prinsipper ble brutt? Når rettsstaten skal gjenopprettes under rettsoppgjøret, blir disse prinsipper fulgt?

Museet har en anselig samling gjenstander, fotografier og utstyr fra 2. verdenskrig og okkupasjonen av Norge. Vi ønsker å vekke refleksjoner rundt hva som skjer med rettssikkerheten i et samfunn når en fremmed makt overtar og innfører egne lover og regler. Elever og studenter blir utfordret på hvordan en rettsstat skal fungere, og hva som skjer når den ikke gjør det. De får også håndtere ekte objekter fra andre verdenskrig. Elevene kan reflektere rundt spørsmål som:

– Hva skjer når visse grupper utelukkes fra rettsstaten?
– Hva er politiets rolle og hvordan endret denne seg under krigen?
– Hvordan ble dødsstraffen gjeninnført i Norge etter 40 år uten den?
– Var rettsoppgjøret helt i henhold til rettsstaten?

Alternativ 2: Propaganda

Foto: formidler Eva Furseth velger ut elevplakater til en spesialutstilling.

Kort fortalt om besøket:

Etter et besøk i krigsutstillingen for «Bruddet med rettsstaten» får elevene i oppgave å designe og lage en propagandaplakat, basert på teknikkene de har blitt kjent med. Etterpå diskuteres teknikkene og effekten av hva de har laget. Opplegget kan også fåes separat, og inngår i pakketilbudet med Jødisk museum.

Varighet: ca. 1,5-2 time
Pris: 750,- for grupper opptil 30 stk.

Vi blir alle utsatt for propaganda hver dag. Ved å utforske temaet og lage propaganda selv, lærer elevene å gjenkjenne propagandaens virkemidler.

Basert på vårt populære undervisningsopplegg «Propaganda», som har vært på turné til over 1500 elever i Trøndelag.

Propaganda er formet av tid og sted, spesialdesignet til målgruppen, men virkemidlene er tidløse. I dette opplegget får elevene lære å kjenne metodene propaganda bruker. De får så bruke den nye kunnskapen til å lage sin egen propaganda.

Opplegget gjennomfører etter et besøk i vår andre verdenskrigsutstilling for «Bruddet med rettsstaten», men kan også fåes på alene. Det kan bestilles som en del av pakketilbudet Trondheim Under Krigen, eller på egenhånd.

Kan du ikke reise til Trondheim? Bruk vår digital ressurs, alene eller med et digitalt besøk fra en av våre formidlere.

Alternativ 3: Pakketilbud med Jødisk museum

Priser og bestilling:

Pakkepris for hele opplegget er 1500,- per gruppe.

Trondheim Under Krigen bestilles direkte gjennom Jødisk Museum Trondheim, formidler@jodiskmuseum.org.

Kort fortalt om besøket:

Start på Jødisk museum Trondheim hvor elevene får en innføring i historien om jødene fra Trondheim og hva som skjedde i byen under andre verdenskrig gjennom deres opplegg «Hjemme. Borte.»

Deretter går gruppen til Justismuseet. Her ser vi på hva som skjedde med rettssikkerheten i okkupasjonstida, og virkemidlene som okkupasjonsmakta brukte i sin ideologiske krigføring gjennom våre opplegg «Bruddet med rettsstaten» og «Propaganda«.

På Justismuseet består dagen av to hovedelementer. Elevene samles i museets krigsutstilling, hvor de får en introduksjon til tematikken. Museets formidler har med autentiske gjenstander fra krigsårene som elevene får lov til å se på og noen ganger håndtere.

Etter dette blir elevene introdusert til propagandaens virkemidler og effekt gjennom historiske og moderne eksempler. De jobber i grupper og blir utfordret til å skape egen propaganda. Ved å selv bruke propagandaens teknikker vil elevene kunne reflektere og gjenkjenne propaganda i vår egen tid.

Nasjonal samling fikk partisymbolet i den nye politiuniformen i 1942.. Foto: Justismuseet
Grenseboerbevis med foto. Beviset er stemplet med en rød J, som indikerer at eieren er av jødisk opprinnelse.

Alternativ 4: Interaktiv historie om tyskerjentene

«Nykomlinger». Tyskerjenter stilt til veggs ved Eikelund offentlig skole. Foto: Finn Gulbrandsen, Vestland fylkesarkiv.

Kort fortalt

Passer godt som gruppeoppgave, i klasserommet, eller som hjemmelekse.

Foto: Tyskerjenter stilt til veggs. Finn Gulbrandsen, Vestland fylkesarkiv.

Kompetansemål

Kompetansemål: verdier og prinsipper

Grunnleggende verdier fra lærerplanen som omvisningen dekker:

  • Gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.
  • Folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling.
  • De skal forstå hvordan vi gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.
  • Menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det
  • Utvikle vitenskapelig og kritisk tenkning og handler med etisk bevissthet.

Kompetansemål: grunnskolen

Lærerplanmål fra samfunnsfag som omvisningen dekker:

  • Reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med på å påverke avgjerder
  • Samtale om nokre viktige offentlege institusjonar og verksemder i Noreg og reflektere over kva dei betyr i livet til menneska
  • Gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn
  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
  • Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar

Kompetansemål: videregående

Lærerplanmål fra videregående historie og samfunnsfag som omvisningen dekker:

  • Reflektere over hvordan fortiden former oss som mennesker
  • Reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden
  • Drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
  • Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
  • Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
  • Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
  • Reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område

Ta kontakt

This field is required.
This field is required.
This field is required.