I lovens navn!
Aktivitet der elevene øver på å ta et standpunkt, og si sin mening. En interaktiv måte å få igang interessante diskusjoner. Aktiviteten er spesielt tilpasset hvert alderstrinn.
Kort fortalt
Varighet: Ca. 1 klokketime
Sted: Justismuseet i Trondheim
Antall: maks 30 elever
Aldersgrupper: tilpasses alle alderstrinn
Priser og bestilling
Bestill via formidling@justismuseet.no eller gjennom kontaktskjemaet nederst på siden. Vi ettersender faktura – husk fakturainfo.
Stor gruppe (15-30 stk) 950 NOK
Liten gruppe (7-15 stk) 750 NOK
Mindre grupper eller spesielle behov: ta kontakt.
Vi begynner med en aktivitet i rettssalen på Justismuseet. Her ser vi filmen «En grunnlovsfortelling«, som forklarer hvorfor en 200 gammel lov er viktig i dag. Underveis stanses filmen, og formidleren kommer med påstander som elevene skal ta standpunkt til. De synliggjør meningen sin ved å stille seg under ett av disse skiltene: Litt uenig, Helt uenig, Litt enig eller Helt uenig.
I tillegg til å lære om Grunnloven er dette en øving i å ta et standpunkt, og argumentere for det. Ingen svar er feil eller riktige – og det er ingen som vinner. Målet er å oppmuntre flest mulig til å delta i interessante diskusjoner. Vi snakker om hvor viktig det er å bestemme selv, og ikke stille seg i hjørnet der kompisen står. Samtidig løfter vi fram viktigheten av å kunne skifte mening. Kanskje noen endrer plassering underveis?
Omvisning
Til slutt utforsker vi tematikken nærmere i utstillingene ved Justismuseet.
Lærerplan – verdier og prinsipper
Grunnleggende verdier fra lærerplanen som omvisningen dekker:
- Demokrati og medborgerskap
- Gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.
- De skal forstå hvordan vi gjennom kunnskap og samarbeid kan finne løsninger, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser.
Kompetansemål
Lærerplanmål fra samfunnsfag / KRL som omvisningen dekker:
- Gi døme på kva lover, reglar og normer er og kva slags funksjon dei har i samfunn.
- Reflektere over konsekvensar av å bryte dei.
- Utviklar kunnskap om og innsikt i demokratiske verdiar og prinsipp.
- Elevane utviklar kunnskapar og ferdigheiter for å kunne skape og delta i demokratiske prosessar.
- Elevane lærer å tenkje kritisk, ta ulike perspektiv, handtere meiningsbryting og vise aktivt medborgarskap.
- Engasjement, kritisk tenking, skaparglede og utforskartrong og byggje opp under haldningar og verdiar som toleranse, likeverd og respekt.